Образование и общество
Главная страница
Редакционный совет
Страница главного редактора
Ведущие рубрик
Библиотека
Подписаться на журнал
Информация для авторов
Служба образовательной информации
Кинозал
Пишите нам
Гостевая книга

№ 5 2013

Управление развитием профессионализма государственных служащих: алгоритм и механизмы социально-инновационной модернизации
Д.К. Абакаров
Автором предложен социальный алгоритм управленческого воздействия на процессы инновационного становления и развития профессионализма государственных служащих, определяемый как результат социальных интеракций и содержащий возможность альтернативных путей развития, нелинейных «скачков» и «разрывов». Рассмотрены механизмы реализации данного алгоритма.  Проанализированы семь ступеней направляемого становления профессионализма.
Ключевые слова: управление, профессионализм, алгоритм, государственная служба, государственные служащие.

Managing the development of professionalism of civil servants: the algorithm and the mechanisms of social modernization and innovation
D.K. Abakarov
Тhe author offered social algorithm of administrative impact on processes of innovative formation and development of civil servant’s professionalism, defined as result of social interaction and containing possibility of alternative ways of development, nonlinear «jumps» and «gaps». Mechanisms of realization of this algorithm are considered. Seven steps of directed formation of professionalism are analysed.
Key words: management, professionalism, algorithm, public service, civil servants.

О междисциплинарной исследовательской инициативе Института теории и истории педагогики Российской академии образования
М.А. Лукацкий
Статья посвящена описанию теоретических оснований междисциплинарного исследования, проводимого Институтом теории и истории педагогики Российской академии образования. В статье раскрывается замысел, объединяющий педагогику и когнитивную лингвистику в одном исследовательском проекте. Один из вопросов, рассматриваемых в статье, – разработка научными сотрудниками Института теории и истории педагогики новой области педагогического знания – педагогической семиологии.
Ключевые слова: педагогика, когнитивная лингвистика, междисциплинарные исследования, педагогическая семиология.

The interdisciplinary research initiative institute of theory and history of pedagogics
of Russian academy of education

M.A. Lukatsky
Annotation. The article is devoted to the description of the theoretical bases of interdisciplinary research, conducted by the Institute of theory and history of pedagogy of Russian Academy of education. The article reveals the idea of uniting pedagogy and cognitive linguistics in one research project. One of the issues examined in the development of the scientific staff of the Institute of theory and history of pedagogy of the new field of teacher knowledge and pedagogical semiotics.
Key words: pedagogics, cognitive linguistics, interdisciplinary studies, semiotics.

Дополнительное образование школьников и молодежи в рамках развития региональных ресурсных Центров поддержки социально ориентированных некоммерческих организаций
А.В. Исаев
В статье представлен обзор основных проблем, возникающих при реализации социальных проектов в области дополнительного образования школьников и молодежи. В качестве варианта решения подобных проблем предложена идея формирования региональных Центров поддержки социально ориентированных некоммерческих организаций, для управления деятельностью которых предполагается формирование Совета с участием в нем представителей всех заинтересованных в данной работе СО НКО региона. В рамках работы подобных Центров возможно установление эффективного взаимодействия с органами местного самоуправления в финансовом и административном плане, в сфере экспертного анализа социальных программ региона и осуществления оперативного контроля их реализации.
Ключевые слова: дополнительное образование школьников и молодежи, региональный ресурсный центр, социально ориентированные проекты по дополнительному образованию школьников и молодежи.

Additional education of school children and youth in the development of regional resource centers to support socially oriented non-profit organizations
A.V. Isaev
The article presents an overview of the major problems encountered in the implementation of social projects in the field of further education of students and young people . Alternatively, the solution of such problems proposed the idea of forming regional support centers socially oriented at non-profit organizations for the management of which is expected to form the Council with the participation of representatives of all concerned in this paper CO NGOs in the region. As part of these centers effective cooperation with local governments in financial and administrative terms, the expert in the field of analysis of social programs in the region and the implementation of operational monitoring of their implementation can be established.
Key words: Additional education school children and youth, a regional resource center for socially oriented projects for Further Education school children and youth.

Здоровьесберегающее направление как социально значимое в аксиологической модели
профессиональной адаптации студентов

А.К. Дашкова, Н.П. Чурляева
Исследование, включающее оценки преподавателей-экспертов, выявило направления адаптации будущих инженеров в вузе и позволило разработать аксиологическую модель профессиональной адаптации студентов инженерных специальностей на основе синтеза трех основных направлений. Как социально значимое, особо рассмотрено здоровьесберегающее направление. 
Ключевые слова: адаптация студентов, аксиологический подход, инженерное образование, здоровьесберегающее направление.

The health-friendly direction as socially important in an axiological model of the students’ vocational adaptation

A. K. Dashkova, N. P. Churlyaeva
This study which included the expertise by qualified teachers experts revealed the directions of the adaptation of future engineers’ in a higher education institution and enabled us to construct an axiological model of vocational adaptation for engineering students based on the three  main directions. The health-friendly direction was especially considered as socially important.
Key words: students’ adjustment, axiological approach, engineering education, health-friendly direction.

Педагогическая поддержка учащегося в условиях современной системы образования
М.Н. Туктагулова
В статье рассматриваются феномен «педагогическая поддержка», особенности педагогической поддержки школьника, ее вариативность. Идея  педагогической  поддержки выступает определяющей в организации взаимодействия педагога и учащегося  по выявлению, анализу проблем в учебной деятельности школьника, совместному проектированию с ним их решения. Особое внимание уделяется  поиску средств осуществления вариативных тактик педагогической поддержки, которые могут быть реализованы учителями в педагогической практике. При этом автор акцентирует внимание на речевой деятельности учителя как эффективном средстве педагогической поддержки школьника в учении.
Ключевые слова: педагогическая поддержка, тактики педагогической поддержки, средства педагогической поддержки, речевая деятельность учителя.

Pedagogical support the student in conditions of modern educational system
M.N. Tuktagulova
The article examines the phenomenon of «educational support», especially pedagogical support of students, its variability. The idea of teaching support appears crucial in the organization of interaction of the teacher and the student to identify and analyze problems in student learning activities , collaborative design with him to address them. Particular attention is paid to finding the means of implementation of variant tactics pedagogical support , which can be implemented by teachers in teaching practice . The author draws attention to the voice of the teacher as an effective means of educational support to student teaching.
Key words:  pedagogical support, tactics, educational support, educational support facilities, speech activity teachers.

Акмеологические условия и закономерности становления профессионализма педагога
Л.М. Федоряк
В статье рассматривается проблема становления профессионализма педагога с точки зрения акме-ологического подхода; описываются показатели педагогического совершенства; раскрываются функции доминант, регулирующих проявления закономерностей продуктивного становления системы развития профессионализма педагога;  выделяются внутренние и внешние условия, необходимые для достижения вершин педагогического мастерства.
Ключевые слова: акмеология, акмеологический подход, профессионализм педагога, акмеологические закономерности, педагогическое мастерство, педагогическое новаторство.

Acmeological conditions and regularities of the formation of pedagogical professionalism
L.M. Fedoryak
This article considers the problem of professionalism of the teacher in terms of acmeological approach; describes the indicators of pedagogical excellence; discloses functions dominant governing the regularities of manifestation of the productive formation of the system of professional development of a teacher; distinguished internal and external conditions for achievement of the vertices of pedagogical skill.
Key words: acmeology, acmeological approach, the professionalism of teachers, acmeological patterns, pedagogical skill, pedagogical innovation.

Творческая педагогическая интеракция в современном
образовательном процессе вуза

Ю.Н. Егорова
В статье анализируется творческая педагогическая интеракция как продуктивная деятельность участников образовательного взаимодействия, направленная на творческое преобразование, совершенствование действительности и самого себя; механизмы (порождения; соучастия; созидания; сотворения, создания; комплексности; доступности) обеспечения эффективной педагогической интеракции в образовательном процессе вуза; характеристики резонансного сотворчества в процессе педагогического взаимодействия; организация педагогической интеракции. В статье подробно рассматривается эффективность и результативность творческой педагогической интеракции в балинтовской группе в рамках проведения педагогической практики студентов.
Ключевые слова:  образовательный процесс, сотрудничество, педагогическое  взаимодействие, резонансное сотворчество, творческая педагогическая интеракция, механизмы обеспечения эффективной педагогической интеракции, интерактивные технологии, балинтовская группа.

Creative teaching interaction in the modern educational process of high school
Yu.N. Yegorova
The article examines the creative pedagogical interactions as a productive activity involved in the educational interaction, aimed at creative transformation , improving the validity and of itself; mechanisms (generation, complicity, creation, creation, creation, complexity, availability) for effective teaching interactions in the educational process of high school , the characteristics of resonance in the process of co-creation of pedagogical interaction , organization of educational interaction. The article details the efficiency and effectiveness of creative pedagogical interactions in the Balint group as part of the teaching practice students.
Key words: educational process, cooperation, pedagogical interaction, resonant coauthorship, creative pedagogical interaction, mechanisms of providing an effective pedagogical interaktion, interactive technologies, Balint group.

Программно-методическое обеспечение профилактики школьной дезадаптации
в условиях реализации ФГОС нового поколения

Э.Г. Суханова
Статья направлена на обоснование методологических, сущностных и содержательных компонентов программы по профилактике школьной дезадаптации подростка в условиях лицея.
Ключевые слова: аксиологический подход, личностно-деятельностный подход, принципы, портрет выпусника школы, программа «Новая школа».

Methodological and programming prevention of school exclusion in the new generation of the GEF
E.G. Sykhanova
The article is aimed at the substantiation of methodology, essential and substantial components of the program for the prevention of school disadaptation of the teenager in the conditions of the Lyceum.
Key words: axiological approach, personality-activity approach, principles, portrait of a school-leaver, program «New school».

Роль педагогического содержания в подготовке граждан к военной службе
Ю.В. Трубин
В статье раскрываются сущность и содержание взаимодействия между военным комиссариатом Омской области и Омским региональным отделением ДОСААФ в системе подготовки граждан региона к военной службе. Автор на основе собственного опыта и роли этих организаций в региональной системе подготовки граждан к военной службе рассматривает задачи, содержание и основные вопросы организации такого взаимодействия.
Ключевые слова: педагогическая система, подготовка граждан к военной службе,  взаимодействие субъектов педагогических систем, роли и функции субъектов в педагогической системе

The role of pedagogical content in the preparation of citizens for military service
Yu.V. Trubin
In article it is written about the content of interaction between a military commissariat of the Omsk region and Omsk regional office of DOSAAF in system of preparation of citizens of the region to military service. The author, on the basis of own experience and a role of these organizations in regional system of preparation of citizens to military service considers tasks, the contents and the main questions of the organization of such interaction.
Key words: pedagogical system, preparation of citizens for military service, interaction of subjects of pedagogical systems, roles and functions of subjects in pedagogical system.

Актуализация проблемы инклюзивного образования в современном обществе
А. И. Уман, Т.В. Тимохина
В статье инклюзивное образование показано с позиции его актуальности и востребованности в современном обществе. Рассмотрены проблемы и тенденции развития инклюзивного образования, его теоретический и практический аспекты. Сформулированы основные принципы инклюзивного образования в России. Показаны трудности и перспективы развития инклюзивного образования в регионе.
Ключевые слова: гуманистическая идея, инклюзивное образование, дети-инвалиды, образовательные учреждения.

Actualizing the Problem of Inclusive Education in Modern Society
A.I. Uman, T.V.Timohina
The article deals with the concept of inclusive education from the viewpoint of its current importance and demand in modern society. It examines the problems and the tendencies of inclusive education development, its theoretical and practical aspects. The main principles of inclusive education in Russia are formulated. The difficulties and the future trends of inclusive education development in the region are described.
Key words: humanistic idea, inclusive education, children with disabilities, educational institutions.

Исследование как вид учебной деятельности при обучении физике в основной  школе
Н.Е. Важеевская, Т.С. Фещенко
В статье раскрываются возможные подходы к организации исследовательского обучения физике в школе в условиях подготовки  к внедрению федерального государственного стандарта общего образования нового поколения. Исследовательское обучение школьников рассматривается как необходимое условие для обеспечения деятельностного подхода при обучении физике в школе. Авторы дают сравнительную характеристику научного и учебного исследования, выделяя особенности ученической исследовательской работы, указывая ее роль в формировании мотивации к изучению физики. В статье подчеркивается необходимость подготовки современного учителя, способного организовать такую деятельность обучающихся.
Ключевые слова: деятельностный подход, исследование, исследовательские умения школьников,  исследовательский метод обучения, методы научного исследования, процесс научного познания,  уровни исследовательского обучения.

Research as a sort of educational activity for studying physics at school
N.E. Vajeevskaya, T.S. Feshchenko
This paper describes probable approaches to the arrangement of the research of teaching physics at school during the preparation phase of New Generation Federal State Education Standard. Research teaching is considered as a precondition for Action Learning physics at school. The authors present a comparative description of scientific and school research, specifying features of pupils’ research, pointing out its function for studying physics motivation forming. The authors also emphasize the necessity of modern teachers’ training for their ability to arrange such kind of pupils’ activity.
Key words: Action Learning, research, pupils’ research skills, research teaching methods, scientific cognizing process, research teaching levels.

Технологическая составляющая развития самообразовательной компетентности педагога дошкольного образования в системе непрерывного профессионального образования
Г.В. Сергеева
В статье затрагиваются вопросы развития самообразовательной компетентности педагога дошкольного образования. Раскрываются сущность данной компетентности и показатели уровня её развития. Обосновываются этапы построения процесса развития самообразовательной компетентности педагога в учреждениях высшего и дополнительного профессионального образования.
Ключевые слова: непрерывное профессиональное образование, профессионально-педагогическое самообразование, компетентность, самообразовательная компетентность

Technological component of self-educational competence development of teacher in pre-school education in a system of continuous professional education
G.V. Sergeeva
The article deals with questions of self-educational competence development of teachers in pre-school education. Essence of this competence and exponents of it development are revealed in it. Stages of constructions of process of development self-educational competence by teacher in establishment of high and supplementary professional education
Key words: uninterrupted professional education, professional-pedagogical self-education, competence, self-educational competence

Применение модульного обучения на занятиях иностранного языка в неязыковых вузах (на примере филиала СКФУ г. Пятигорска)
И.А. Свинторжицкая, Е.В. Никулина, Н.В. Шмагринская, Н.В. Лукова
Статья посвящена проблеме применения модульных технологий в  обучении иностранному языку  в неязыковых вузах. Изучение языка дает возможность не только получать  профессиональную информацию, но и в дальнейшем проходить  повышение квалификации за границей.
В настоящее время модульные технологии востребованы в связи с  актуализацией дистанционной формы обучения. Однако, по мнению авторов статьи,  теоретические и методические основы  их применения  не проработаны.
Авторы статьи обращаются к рассмотрению ретроспективы модульного метода  в отечественной и зарубежной педагогике. В статье  отмечаются как достоинства модульных технологий, так и трудности, возникающие при их применении.  В статье описана методика применения «неформальных  тестов», а также таблиц контроля знаний.
Данная методика была  апробирована на кафедре иностранных языков СКФУ (город Пятигорск). Проведенное в трех группах первого курса исследование показало эффективность модульных технологий, которые больше способствуют повышению качества обучения по сравнению с традиционными формами.  
Ключевые слова: модульная технология, дистанционная форма обучения, ретроспектива модульного метода, мотивационная сфера, разноуровневое обучение, рейтинговая система контроля, традиционные формы обучения.

The use of modular training at foreign language classes in non-language universities
I.А.Svintorzhitskaya, E.V. Nikulina, N.V. Shmagrinskaya, N.V.Lukova
The article deals with the use of modular technology in learning a foreign language in non-language universities. Learning the language gives the opportunity not only to receive professional information, but also to go further training abroad.
Currently, modular technology in demand due to the mainstreaming of distance learning. However, according to the authors, the theoretical and methodological basis for their application to be worked out.
The authors refer to a retrospective review of the modular method in domestic and foreign pedagogy.
The article notes how the dignity of modular technology and the difficulties encountered in their implementation. The article describes the method of application of the «informal tests», as well as tables of control knowledge.
This methodology was tested at the Department of Foreign Languages  NCFU (Pyatigorsk). A study in three groups of first-year study showed the effectiveness of modular technologies that improve the quality of learning more than traditional forms.
Key words: modular technology, distance learning, a retrospective of the modular method , motivational sphere, multilevel training, the rating system of control, the traditional forms of learning.

Сравнительный анализ взаимосвязи учебной мотивации с мотивацией достижения у студентов традиционной заочной и дистанционной заочной форм обучения
А.С. Афанасьева
В статье излагаются теоретические представления об учебной мотивации и мотивации достижения как структурно-уровневых образованиях у студентов вуза заочной формы с разной организацией обучения (традиционной и дистанционной). Рассматривается вопрос о характере мотивации  в зависимости от внутриличностных структурных связей, который на сегодняшний день изучен недостаточно. Понимание того, какие мотивы учебной мотивации занимают ведущее положение в соответствующих подструктурах, насколько тесно они связаны между собой и мотивацией достижения, зависят ли от форм обучения и как все это влияет на учебную деятельность, легло в основу проведения сравнительного анализа взаимосвязи учебной мотивации с мотивацией достижения у студентов традиционной заочной и дистанционной заочной форм обучения. 
Ключевые слова: учебная мотивация, мотивация достижения, заочная форма обучения по дистанционной технологии, заочная форма обучения по традиционной технологии.

Comparative analysis of the relationship of learning motivation with achievement motivation in students of the traditional full-time and distant forms of education
A.S. Afanaseva
In this paper the theoretical concepts of learning motivation and achievement motivation as a structural level education in students of high school by correspondence with a different organization of education (traditional and distance ) are presented. The question of the nature of motivation, depending on the structure of intrapersonal relationships, which has not been studied is taken into considerstion. Understanding what motives of learning motivation occupy a leading position in the relevant substructures and how closely they are linked, achievement motivation, independent of the forms of learning, and how all this affects the learning activities formed the basis of a comparative analysis of the relationship of educational motivation to motivation achievement among students of traditional full-time and distant forms of education, are discussed.
Key words: educational motivation, motivation of achievement, tuition by correspondence on remote technology, tuition by correspondence on traditional technology.

Особенности отношения к здоровью сирот юношеского возраста
С.В. Изусина
В статье рассматриваются научные подходы к пониманию внутренней картины здоровья, ее содержанию, где основным компонентом  является установка по отношению к собственному здоровью. Показаны цель и результаты исследования,   направленные на решение задач формирования позитивной внутренней картины здоровья у сирот в условиях среднего профессионального образования. Сообщается о проведенном  психологическом исследовании  уровня и особенностей отношения к собственному здоровью студентов-сирот  и студентов, живущих с родителями, методом  тестирования. Указываются существующие проблемы в отношении к собственному здоровью у сирот. Обращается особое внимание на  психотравмирующие события, связанные с утратой семьи, и их влияние на здоровье  сирот.  Предлагаются направления работы с сиротами в условиях среднего профессионального образования по формированию позитивной и целостной внутренней картины здоровья.
Ключевые слова: сироты, отношение к здоровью, особенности здоровья сирот, эмоциональный, когнитивный, поведенческий уровни, установка по отношению к здоровью, внутренняя картина здоровья, студенты юношеского возраста, формирование здорового образа  жизни.

Features related to health of orphaned adolescents
S.V. Izusina
In the article scientific approaches to understanding the internal picture of health, its contents, where the main component is an installation to own health are considered. The purpose and results of the study, directed on decision of the problems of the shaping the positive internal picture of children-orphans health in condition of the average vocational training are shown. The article informs about called on psychological study level and specific relations to own health orphaned students and students, living with parent by method of the testing. The article includes the existing problems of the relationship of orphans to their own health. Special attention is paid to stressful events associated with the loss of the family and their impact on the health of orphans. The directions of work with orphans in secondary vocational education in the formation of a positive and holistic internal picture of health are suggested.
Key words: orphans, attitude to health, particularities of health of the orphans, emotional, cognitive, behavioral level, installation to health, internal picture of health, students of the juvenile age, shaping sound lifestyle.

Становление субъектной позиции студента технического вуза
П.С. Медведев
В статье раскрываются аспекты становления субъектной позиции студента технического вуза на основе формирования его субъектного опыта; анализируются точки зрения отечественных ученых на проблемы формирования субъектной позиции студентов, становления человека как субъекта своей жизнедеятельности, развития субъектности личности; учебно-профессиональная деятельность рассматривается в контексте становления субъектной позиции студента; описываются научно-методические подходы к организации учебного процесса на основе модульного подхода, направленного на развитие профессионально-субъектной позиции студентов.
Ключевые слова: субъект, субъектный опыт, субъектная позиция, профессионально-субъектная позиция.

The formation of the subjective position of a student of a technical university
P.S. Medvedev
This article reveals the aspects of subjective position of a student of technical University based on its subjective experience, which are analyzed in terms of domestic scientists on the problems of formation of subjective position of students, formation of man as the subject of their life. Development of the subjectivity of a person; educational and professional activities are considered in the context of the development of subjective position of the student. The article describes the scientific and methodological approaches to the organization of educational process based on the modular approach to the development of professional-subjective position of students.
Key words: subject, subjective experience, subjective position, professionally subjective position.

Итоги мониторинга основных образовательных программ по направлению «Cоциология»: проблемы и тенденции
В.В. Зырянов, Л.В. Темнова, Е.А. Сайко
В статье рассматривается проблема разработки основных образовательных программ по направлению «Социология» и их эффективного позиционирования на сайтах российских вузов. Материалом для статьи послужили результаты мониторинга, проведенного научно-исследовательской лабораторией информационно-образовательных технологий социологического факультета Московского государственного университета им. М.В. Ломоносова.
Ключевые слова: социология, бакалавр, магистр, основная образовательная программа, компетенции, компетентностная модель, учебный план, программа учебных дисциплин, Болонский процесс, Федеральный государственный образовательный стандарт.

Results of monitoring the main educational programs in «Sociology»: Issues and Trends
V.V. Zyryanov, L.V. Temnova, Ye.A. Sayko
The problem of the development of basic educational programs in «Sociology» and their effective positioning on the sites of Russian universities are presented in the article. The material for this article was provided by the results of monitoring conducted laboratory information and educational technologies Sociology Department of Moscow State University after M.V. Lomonosov.
Key words: sociology, bachelor and master basic educational program, competence model, curriculum, training modules, the Bologna Process, the Federal State Educational Standard.

Качество жизни школьников как результат образования
Н.А. Голиков
В статье рассматривается качество жизни выпускников школ как результат образования, органично дополняющий качество обученности по материалам ЕГЭ. На основе многолетней опытно-экспериментальной работы в образовательных учреждениях юга Тюменской области и г. Ханты-Мансийска разработаны условия по оптимизации качества жизни детей.
Ключевые слова: качество жизни, социальные эффекты образования, человеческий капитал, социальная состоятельность, результат образования

The quality of students“ life as the result of education
N.A. Golikov
This article considers the quality of school life as the result of education, organically supplementing the quality of training in the unified state exam. The results are based on years of experimental work in educational institutions of the South of Tyumen region and the Khanty-Mansiysk developed conditions to optimize the quality of life of children.
Key words: quality of life, the social effects of education, the human capital, social viability, the result of education.

Трансформация социальных функций довузовской подготовки
в  современном российском обществе: социологический аспект

Д.О. Медведева
В статье рассматривается процесс трансформации социальных функций довузовской подготовки, обусловленный социальным реформированием. На основе анализа оценок потребителей образовательных услуг и экспертов образовательного сообщества выявлена специфика реализации социальных функций существующими на сегодняшний день формами довузовской подготовки.
Ключевые слова: довузовская подготовка, социальные функции, Единый государственный экзамен, социализация, потребители, эксперты.

The transformation of the social functions of pre-university training
in modern Russian society: sociological aspect

D.O. Medvedeva
The process of transformation of the social functions of the pre-university education is considered in the article. This transformation is caused by the social reformation. Based on the analysis of consumers and educational experts’ judgments the author reveals how these social functions are realized in the modern forms of the pre-university education.
Key words: pre-university education, social functions, the unified state examination, socialization, consumers, experts.

Трансформация института семьи и изменение норм детности
Т.Н. Грудина
В статье рассматривается трансформация института семьи наряду с другими социальными институтами в условиях модернизации современного общества. Анализируется посредническая роль семьи между обществом и государством, а также выполнение институтом семьи своих основных социальных функций (репродуктивной и социализационной). Рассматривается процесс изменения норм детности: отмирания норм многодетности и распространения в обществе малодетного образа жизни.
Ключевые слова: институт семьи, нормы детности, многодетность, семейный образ жизни, малодетность, потребность в детях, репродуктивные мотивы.

Transformation of the institution of family and changing norms of fecundity
T.N. Grudina
The article considers transformation of the institution of family among other social institutions in terms of modernization of the society. It contains analysis of the family role as a mediator between society and the state and implementation of basic social functions by family institution (reproductive and socializing). The process of changing fecundity norms is also taken into consideration in the article: the extinction of the norms of having large families and the process of small family lifestyle spreading in the society.
Key words: institution of the family, fecundity rates, several children per family, family lifestyle, having few children, the need in having children, reproductive motives.

Не то, не там и не так ищем
Я.С. Турбовской
В своей статье автор утверждает, что если мы действительно проявляем обеспокоенность о развитии отечественной науки, если действительно хотим радикально изменить сложившуюся ситуацию, то при естественном множестве возможных вариантов решений этой проблемы без кардинально-системного изменения отношений и требований к диссертационному исследованию не обойтись. Ибо только при выполнении этого условия эффективность диссертационных исследований будет опираться на твердый фундамент раскрытых и объективно существующих причинно-следственных связей, подменяемых ныне действующими формальными требованиями, неодолимо приводящими, как всякое полузнание, к возникновению не только в науке, но и в государстве социального метаморфизма.
Ключевые слова: плагиат, диссертационная работа, актуальность исследования.

Not this, not there and not looking for in a proper way

Ya.S. Turbovskoy
In his article, the author argues if we really show our concern about the development of our native science, if you really want to change the current situation radically, then it`s impossible to go without radical and systematical changes in attitudes and requirements to dissertation researches. Because only in such conditions the effectiveness of the dissertation research will be built on the solid foundation of the disclosed and objectively existing cause-and-effect relationships substituted for the formal requirements currently in force, and leading inexorably, like every half-knowledge, to rise not only in science but also in the state, social metamorphism.
Keywords: plagiarism, dissertation work, the relevance of the study.

Сущность государственных праздников Республики Казахстан
Ш.Ж. Турдалиева
В статье раскрывается сущность государственных праздников Республики Казахстан. Автор раскрывает главную идею и задачи специфики проведения государственного праздника, которые  направлены на формирование в обществе чувства социального оптимизма, консолидацию общества вокруг идей гуманизма.
Ключевые слова: сущность, государственные праздники, Республика Казахстан.

The essence of public holidays of the Republic of Kazakhstan
Sh.Zh. Turdalieva
The article reveals the essence of the public holidays of the Republic of Kazakhstan. The author reveals the main idea and specific objectives of the national holiday, whose aim is to develop a civic sense of social optimism, the consolidation of society around the ideas of humanism.
Key words: nature, public holidays, the Republic of Kazakhstan.

«Самая дорогая воля»: общечеловеческие и христианские ценности
в цикле миниатюр А.И. Солженицына «Крохотки»

Х.Ф.  Амджад
В статье проведен анализ рассказов А.И. Солженицына из цикла «Крохотки» в аспекте выявления аксиологической парадигмы писателя. Главными ценностями современного мира становятся для автора, пережившего репрессии сталинского периода, воля, раскаяние, вера в Божий промысел, любовь к природе, культура, литературное творчество. Притчевая повествовательная стратегия А.И. Солженицына позволила вместить емкое философское содержание в жанровые рамки короткого рассказа.
Ключевые слова: А.И. Солженицын, короткий рассказ, воля, раскаяние, культура, творчество, притча.

"The most expensive will": universal human and christian values in a cycle of miniatures "Krokhotki"
by A.I. Solzhenitsyn

Kh.F. Amdzhad
The article is focused on stories of A.I. Solzhenitsyn from the cycle "Krokhotki" in aspect of identification of an axiological paradigm of the writer is carried out. The will, repentance, belief in God's trade, love to the nature, culture, literary creativity become the main values of the modern world for the author who had endured repressions of the Stalin period. Parable narrative strategy of A.I. Solzhenitsyn allowed to accommodate capacious philosophical content in the scope of the short story genre.
Keywords: A.I. Solzhenitsyn, short story, will, repentance, culture, creativity, parable

«Старики» и «молодежь» в поэтическом дискурсе
А.Т. Твардовского 20–30-х годов

В.М. Акаткин
В статье рассматривается поэзия Твардовского 20–30-х годов в аспекте взаимоотношений «стариков» и «молодых» в исторической эволюции: от конфликта поколений, разрыва семейных связей и даже взаимной вражды до преемственности и содружества, общего участия в строительстве новой жизни, восстановлении народных традиций и чувства Родины.
Ключевые слова: поэтический дискурс, конфликт, размежевание, старики, молодые, поколение, обряд, семья, мораль, культура, традиция, новый быт и др.

«Old» and «young» people in the poetic discourse of A.Т. Tvardovsky 20–30s
V.M. Akatkin
The article considers the poetry of Tvardovsky in 20-30s in the aspect of mutual relations of «old» and «young» people in the historical evolution: from the conflict of generations, breaking family ties and even mutual enmity to the continuity and the Commonwealth, General participation in the construction of a new life, restoring national traditions and feelings of the Motherland.
Key words: poetic discourse, conflict, separation, old, young, generation, ceremony, the family, morality, culture, tradition, new life and other.

©Образование и общество 2001-2015
Письмо WEB-мастеру