Образование и общество
Главная страница
Редакционный совет
Страница главного редактора
Ведущие рубрик
Библиотека
Подписаться на журнал
Информация для авторов
Служба образовательной информации
Кинозал
Пишите нам
Гостевая книга

№ 3 2013

Политическое просвещение как фактор формирования мотивации модернизации страны
Ю.С. Васютин
В статье поставлена проблема необходимости комплексного подхода к мотивации реформирования и демократизации российского общества,  формирования мотивации модернизации страны. Политическое просвещение рассматривается важнейшим механизмом общественно-политической мотивации.
Ключевые слова: модернизация, реформирование, демократизация, мотивация, социально-экономическая, духовно-нравственная, общественно-политическая; политическое просвещение.

Political education as a factor for country’s forming modernization
Y. S. Vasyutin
The problem of necessity for complex approach to motivation forming and democratization of Russian society, motivation to form the country’s modernization is raised in the article. Political education is considered as important arrangement of social and political motivation.
Key words: modernization, reforming, democratization, motivation, socioeconomic, spiritual and moral, social and political, political education.

Разработка перспективной траектории реформирования государственной гражданской службы в России: возможности и ограничения
В.Б. Слатинов
Модернизация государственной службы выступает критически значимым условием повышения эффективности публичного управления. Перспективная траектория реформы государственной службы в России связана с обеспечением меритократического найма и долгосрочной служебной карьеры чиновников, сочетающихся с ориентацией их деятельности на публичные ценности и результативность.
Ключевые слова: государственная служба, бюрократия, модернизация.

Development of a promising trajectory of reforming the civil service in Russia: Opportunities and Limitations
V.B. Slatinov
Modernization of the state service steps forward as a crucial factor in the efficient public management improving. The perspective trajectory of the state service reform is connected with meritokratus hiring supply and officials’ longterm service carrier combined with their activity orientation to public values and result.
Key words: government service, bureaucracy, modernization.

Совершенствование социологической культуры в системе профессионального образования государственных гражданских служащих
Н.В. Проказина
Предложено рассмотрение социологической культуры как компонента управленческой культуры государственных гражданских служащих. С позиции социально-технологического подхода сформулированы направления совершенствования социологической культуры государственных гражданских служащих в системе профессионального образования.
Ключевые слова: социологическая культура, профессиональное образование, государственные гражданские служащие.

Improving sociological culture in vocational education of civil servants
N.V. Prokazina
Consideration of sociological culture as a component of the management culture of civil servants is suggested in the article. From the perspective of socio-technological approach ways of improving sociological culture of civil servants in the vocational education system are formulated.
Key words: sociological culture, professional education, government civil servants.

Диагностика образно-символических представлений студентов о категории (понятии) «служба»
П.А. Бакланов
В статье представлены методический инструментарий и результаты социологического исследования образно-символических представлений студентов вузов о категории (понятии) «служба». Внимание акцентируется на смысловых составляющих.
Ключевые слова: образно-символическое мышление, символотворчество, символическая триада.
Diagnostics of the figurative and symbolic perceptions of the «service» category (concept) among university and college students
P.A. Baklanov
The paper presents procedural tools and results for a sociological study of figurative and symbolic perceptions of the «service» category (concept) among university and college students. The focus is on conceptual components.
Key words: figurative and symbolic reasoning, symbolic creativity, symbolic triad.

К проблеме реализации цели и задач образования для устойчивого развития:
некоторые методологические аспекты
О.В. Шалаева
В статье обосновывается роль философии в формировании экологического сознания каждого члена общества, говорится о необходимости философских дисциплин в содержании экологического, или образования для устойчивого развития, необходимости новых философских курсов, инициирующих процессы соморазвития общей культуры человека для категории взрослого населения.
Ключевые слова: образование для устойчивого развития, проблема содержания экологического образования, философское образование взрослых.

To the problem of the aim and task realization of the education
for the sustainable development: some methodological aspects
O.V. Shalaeva
This article is devoted to the role of philosophy in forming of ecological consciousness of every member of society. The article demonstrates the necessity of philosophical disciplines in the content of ecological or education for sustainable development, the necessity of new philosophical courses that should promote the processes of self-development of general level of culture of adults.
Key words: education for the sustainable development, the problem of the content of ecological education, philosophical education of adults.

Сотрудничество школы и вуза в проектной детельности по физике – одно из средств
социализациии обучаемых в средней школе
В.В. Грудинина
В современном мире возрастает значимость личности как субъекта социальных отношений. Система образования призвана гармонизировать жизнь современного человека, гуманизировать все стороны его жизни и тем самым обеспечить стабильное развитие общества. На сегодняшний день важнейшая актуальная задача учителя школы – вовлечение учащихся в процесс активного, творческого обучения, это наиболее эффективный способ повышения уровня интеллектуального развития и творческого обучения школьников. В результате грамотной организации учителем физики проектной (исследовательской) деятельности у школьников расширяются границы познания и возникают новые ориентиры для развития.
В идеале учебный проект выполняется при взаимном содействии школы и вуза, преподавателя, ученика и родителей ученика.
Ключевые слова: проектная деятельность, социализация школьников, физика, сотрудничество школа–вуз, учебный проект, практика.

School and university collaboration in physics project activity is one
of the pupil’s socialization means at secondary school
V.V. Grudinina
Person significance rises as subject of social relations in the modern world. The education system is called to harmonize life of the modern man, humanize all aspects of his life and thereby to provide constant development of the society. The most important task of a school teacher nowadays is to involve pupils in the process of active and creative study. It is the most effective way of mentality level upgrading and creative study of the pupils. Frontiers of pupils’ knowledge grow and new guides appear as a result of trained organization by the physics teacher of project (research) activity. Ideally, the class project is realized in the process of both collaboration of school, university, a teacher, a pupil and pupil’s parents.
Key words: project activity, socialization of pupils, physics, collaboration of university and school, educational project, practical training.

Педагогические условия формирования правовой компетенции студентов
медицинского института
М.А. Соболева
Статья посвящена анализу педагогических условий формирования правовой компетенции студентов медицинского института, обеспечивающих эффективность формирования правовой компетенции студентов медицинского института. Приводится описание реализации каждого педагогического условия в процессе опытно-экспериментальной работы. Раскрыто профессионально ориентированное содержание дисциплины «Правоведение», спецкурса «Юридические основы деятельности врача», способствующих формированию правовой компетенции студентов медицинского института.
Ключевые слова: право, правовая компетенция, формирование правовой компетенции, педагогические условия.

Pedagogical conditions of formation of legal competence of students of medical high school
M.A. Soboleva
The article is devoted to the analysis of pedagogical conditions conducive to the effective formation of the legal competence of students of the medical high school. It describes the implementation of each of the pedagogical conditions in the process of experimental work. Professionally-oriented content of the discipline «Law», a special course «Legal basis of the activity of the doctor», contributing to the formation of the legal competence of the students of medical Institute is disclosed.
Key words: law, legal competence, formation of legal competence, pedagogical conditions.

Модель формирования ноосферного мировоззрения старшеклассника
во внеурочной деятельности
О.В. Дубанова
В статье рассматривается процессуальная модель формирования ноосферного мировоззрения старшеклассника во внеурочной деятельности, представляющая собой целостную структуру взаимосвязанных блоков: целевого, методологического, организационного, диагностического и результативного. Приводится характеристика подходов и принципов формирования ноосферного мировоззрения старшеклассника.
Ключевые слова: ноосферное мировоззрение, процессуальная модель формирования ноосферного мировоззрения старшеклассника, коэволюционный, ситуационный, деятельностный подходы.

Model of formation of the noosphere outlook of a high school student
in extracurricular activity
O.V. Dubanova
This article deals with the procedural model of formation of the noosphere outlook of a high school student in extracurricular activity which is the whole structure of interconnected parts: target, methodological, organizational, diagnostic and effective. There is a characteristic of the approaches and principles of formation of the noosphere outlook of a senior.
Key words: noosphere outlook, the procedural model of the noosphere outlook of a high school student, co-evolutionary, situation, activity approaches.

Параметры и критерии оценки проектной деятельности в иноязычном образовании
М.В.Якушев
Данная статья посвящена проблеме оценивания проектной деятельности обучающихся. Достаточная степень разработанности проектной формы работы, к сожалению, не снимает трудности оценивания ее результатов. Выделенные сложности обусловлены спецификой и метапредметными характеристиками проектной деятельности и направленностью внимания экспертов на разнообразные объекты оценивания. Текст содержит анализ имеющихся подходов и схем оценки как ориентировочной основы для построения каталога критериев. В статье уточняется содержание понятий «аспекты», «параметры» и «критерии» оценки, предпринята попытка их классификации на основе компетентностного подхода в образовании.
Ключевые слова: проектная деятельность, презентация проекта, параметр, аспект, критерий оценки, компетентность, ключевые компетенции.

Parameters and criteria of evaluation of project activities
in foreign language education
M.V. Yakushev
This article is devoted to the problem of assessment of students’ project activities. A sufficient degree of elaboration of the project form of the work, unfortunately, does not relieve the difficulties of estimating its results. Detected complexity is determined by the specifics and meta-subject characteristics of the project activity and the focus of the experts’ attention on a variety of the estimation objects. The text contains the analysis of existing approaches and assessment schemes as an indicative basis for building a catalogue of criteria. This article clarifies the content of the notions of «aspects», «parameters» and «criteria» of evaluation; an  attempt is made to classify them on the basis of competence approach in education.
Key words: the project activity, project presentation, parameter, evaluation criterion, competence, key competencies
Модель процесса формирования у старшеклассников умений
эмоционально-образной интерпретации научных знаний
Л.И. Гриценко, Л.Л. Кочергина
В статье рассматривается сущность интерпретации в педагогической герменевтике, выявляется необходимость формирования у старшеклассников умения эмоционально-образной интерпретации научных знаний как условия реализации ценностно-смысловой направленности современного образования. Представлена модель процесса развития данного умения на основе интеграции современных методологических подходов (в том числе герменевтического) и конструирования образовательной среды. Даны критерии сформированности умения интерпретации у школьников.
Ключевые слова: модель, педагогическая герменевтика, умения эмоционально-образной интерпретации, механизмы развития личности, гетерогенная образовательная среда, интегративный подход.
Model of the formation of emotional skills in senior-shaped interpretation
of scientific knowledge
L.I. Gritsenko, L.L. Kochergina
The article deals with the interpretation of the essence in the hermeneutics of teaching, the need for high school skills in emotional and imaginative interpretation of scientific knowledge as a condition for the implementation of value-semantic orientation of modern education is revealed. A model of the development process based on the ability to integrate modern methodological approaches (including hermeneutic) and the construction of the educational environment. Some criteria of formation of skills interpretation of schoolchildren.
Key words: model, teacher hermeneutics, emotional and imaginative skills of interpretation, the mechanisms of development of the individual, the heterogeneous educational environment, integrative approach.

Возможности экспертной супервизии в процессе психологической подготовки
педагогов-психологов (консультантов): гуманитарно-целостный подход
А.В. Моложавенко
Рассматривается проблема отсутствия теоретической концепции гуманитаризации послевузовского образования специалиста в процессе его психологической подготовки: теоретические обоснования, экспериментальные доказательства по определению выбора гуманитарных технологий эффективного процесса становления, развития и совершенствования общей психологической культуры. В статье представлена концепция гуманитарно-целостного подхода, включающая механизмы, принципы и стадийную модель процесса подготовки; анализируются результаты констатирующего и формирующего экспериментов, подтверждающих эффективность использования технологических экспертных средств.
Ключевые слова: гуманитарно-целостный подход, психологическая подготовка, психологическая культура, супервизорские общности, экспертная супервизия.

Possibility of expert supervision during psychological training
 of educational psychologists (consultants): humanities and holistic approach
A.V. Molozhavenko
The problem of the lack of theoretical concepts of humanization of postgraduate education specialist in his psychological training is revealed: theoretical underpinnings, experimental evidence to determine choice of humanitarian technologies effective process of formation, development and improvement of common psychological culture. This article introduces the concept of humanitarian and holistic approach that includes tools, principles and model preparation process stage dust cleaning; analyses the results of the ascertain and formative experiments confirming the effectiveness of the professional community of technological expertise.
Key words: humanities and holistic approaches, psychological preparation, psychological supervisor of community, culture, expert supervision.

Возможности образовательного процесса в профилактике школьной дезадаптации
Э.Г Суханова
Статья направлена на выявление возможностей образовательного процесса в профилактике школьной дезадаптации. В статье также рассмотрены виды профилактической работы, ее принципы, организационно-педагогические условия эффективной профилактики школьной дезадаптации подростка.
Ключевые слова: подростничество, профилактика, профилактика школьной дезадаптации.

The possibilities of the educational process in the prevention of school disadaptation
E.G. Sukhanova
The article is aimed to identify the possibilities of the educational process in the prevention of school disadaptation. The article also discusses the types of preventive work, its principles, organizational and pedagogical conditions of effective prevention of school disadaptation of the teenager.
Кey words: adolescence, prevention, prevention of school disadaptation.
Особенности терминальных ценностей юношей и девушек медицинского вуза
на начальном этапе обучения
М.Б. Чижкова
В статье рассматриваются межполовые особенности терминальных ценностей-целей у студентов медицинского вуза на начальном этапе обучения. На основе результатов эмпирического исследования автор раскрывает общее и специфическое в структуре ценностей-целей юношей и девушек, а также показывает, что межполовые особенности, выявленные в структуре ценностей личного счастья и индивидуальной самореализации, обусловлены прежде всего преобладающими в обществе стереотипами о межполовых и гендерных ролях мужчин и женщин.
Ключевые слова: ценностные ориентации, терминальные ценности-цели, медицина, межполовые различия, юноши, девушки.

Features of terminal values of boys and girls of the medical high school
at the primary level of education
M.B. Chizhkova
Terminal value of intersexual peculiarities at the primary level of education in medical students is considered in this article. The results are based on the empirical study, the author reveals common and specific things in the structure of young men’s and women’s value targets and also shows that intersexual peculiarities found in the structure of personal happiness and self-fulfilment are above all due to the society prevailing stereotypes about the intersexual and gender roles of men and women.
Key words: value orientations, terminal value targets, medicine, intersexual peculiarities, young men and women.

Из педагогической кладовой, или Возвращение к педагогике
Я.С. Турбовской
Буквально исторически необходимый отечественному образованию ответ на симбиоз вопросов «что мы можем сделать?» и «что делать нельзя?» упирается и ставится в прямую зависимость от другой проблемы – наличия критериев, с позиций которых можно было бы безошибочно делать требуемый выбор. При этом, учитывая возможность существования бесконечного множества факторов, оказывающих влияние на развитие социума в современных условиях, надо во что бы то ни стало избегать формальной, якобы системной рядоположенности, с позиции которой все они одинаково важны. И выполнение этого методологического требования становится тем единственно необходимым условием, которое способно обеспечить самую возможность принятия оптимального решения «здесь и сейчас».
Ключевые слова: образование, воспитание, оптимальность, оптимизация, реформирование.

From the pedagogical pantry, or return to pedagogy
Ya.S. Turbovskoy
Native education literally has a historical necessity to respond to the formation of the symbiosis of questions «what can we do?» and «what cannot be done?» is hung back and put in direct dependence on other issues – the presence of the criteria in terms of which could be accurately made the required selection. However, given the possibility of the existence of an infinite number of factors that influence the development of society in the present conditions, we must at all costs avoid the formal system of the disposal of objects on the same hierarchical level allegedly, from a position where they are all equally important. Fulfillment of this methodological requirement becomes the only prerequisite that is able to provide the most opportunity to make the best decisions «here and now».
Key words: education, training, optimal, optimization, reform.

Компетентностный подход к обучению экологическому менеджменту в высшей школе
А.В. Антишина
В настоящее время обучение экологическому менеджменту студентов в вузе становится актуальной проблемой и должно быть тесно связано с основными направлениями социально-экономического развития региона, формированием новых ценностей и нравственных установок, с пересмотром структуры потребностей, целей, приоритетов и способов деятельности субъектов образования.
Ключевые слова: экологическое образование, экологический менеджмент, ключевые компетенции.

Competence-Based Approach To Training In Ecological Management At The High School
A.V. Antishina
The training of the ecological management students at universities is relevant and should be closely linked with the main directions of socio-economic development of the region, the formation of new values and attitudes, revision of the structure of needs, objectives, priorities and means of action of the subjects of education.
Key words: environmental education, environmental management, key competences.
Художественное образование в провинциальном городе: проблемы
и перспективы в условиях модернизации
Т.В. Латышева
В статье анализируются основные процессы, происходящие в современном художественном образовании в России. В качестве примера рассматривается траектория развития и основные проблемы Тюменской академии культуры, искусств и социальных технологий. Осмысливаются стратегия вуза, приоритетные образовательные направления и содержание обучения, специфика менеджмента. Эмпирическая база представлена результатами массового опроса и фокус-группового исследования молодых преподавателей вузов Уральского федерального округа, рассматриваемых в качестве ведущих субъектов культурной деятельности в социальном пространстве региона.
Ключевые слова: художественное образование, модернизация образования, интеллигенция, молодые преподаватели, образовательный менеджмент, коммерциализация.

Art education in a provincial town: problems and prospects
in the context of modernization

T.V. Latysheva
The basic processes in the modern art education are researched in the article. As an example of the development paths and the main problems of the Tyumen state academy of culture, art and social technologies are considered. Author analyses the strategy, management, priority of educational directions and the content of education process. The empiric base is presented by the mass poll and the focus group interview with the young tutors of the institutes of higher education located in the Ural federal district. They were considered as the main subjects of the cultural work in the social space of region.
Key words: art education, modernization of education, intellectuals, young tutors, educational management, commercialization.

Модель профессионально-творческого развития будущего учителя музыки
Н.А. Воитлева
Автором предложена модель профессионально-творческого развития личности студента – будущего учителя музыки. В статье описаны структурные компоненты, педагогические условия, методы, этапы и критерии профессионально-творческого развития студента, получившие отражение в модели, а также методика оценки уровня развития творческости будущих учителей музыки.
Ключевые слова: профессионально-творческое развитие, учитель музыки, структурные компоненты, педагогические условия, критерии, этапы, методы, уровни.

Model of the professional and creative development of future music teachers
N.A. Voitleva
The author offers the model of professional and creative development of the identity of the student – future music teacher. In the article structural components, pedagogical conditions, methods, stages and criteria of professional and creative development of the student received reflection in model, and a technique of assessment of a level of development of creativity of future music teachers is described.
Key words: professional and creative development, music teacher, structural components, pedagogical conditions, criteria, stages, methods, levels.

Музыкально-творческое развитие школьников: проблемы, перспективы
У. Линьсян
В статье заостряется проблема духовно-творческого, музыкально-творческого развития школьников. Получают расшифровку педагогические формулы: чувствовать – мыслить – действовать – мыслить – чувствовать; интересно + доступно + понятно = творчество.
Показаны отдельные итоги работы научной лаборатории «Развитие творческого потенциала музыканта» МГУКИ.
Основу апробированных педагогических технологий составляют: диагностика (вербальное, рисуночное тестирование), музыкальное сочинительство, «актуализация», «визуализация» музыкального образа, комплексный репертуар (классика, фольклор, современная стилистика) и синтез искусств.
Ключевые слова: музыкально-творческое развитие детей (школьников).

Musical and creative development of students: problems and perspectives
Y. Linsyan
In this paper, the problem of spiritual and artistic, musical and creative development of children is touched upon. Pedagogical formula feel - think - act – think - feel and interesting + available + understandable = creativity are decoded.
Individual results of the research laboratory «Developing creativity musician» MGUKI are shown.
The basis of proven pedagogical techniques are diagnostics (verbal, picturesque testing), musical writing, «update», «visualization» of the musical image, a comprehensive repertoire (classical, folk, modern style) and a synthesis of the arts.
Key words: musical and creative development of children.

Культура как философско-педагогическая категория
(состояние проблемы в научной литературе)
Е.Н. Яковлева
Статья посвящена анализу феномена культуры как философско-педагогической категории. Автор рассматривает ряд теоретических позиций, которые были высказаны исследователями в области философии, педагогики, культурологии, социологии. Также затрагиваются вопросы взаимоотношения культуры и человека, художественной культуры.
Ключевые слова: категория, культура, человек, художественная культура.

Culture as a philosophical and pedagogical category
(state of the problem in the scientific literature)
E.N. Yakovleva
The article is devoted to the analysis of the phenomenon of culture as a philosophical and pedagogical category. The author considers a number of theoretical positions, which have been stated by the researchers in the field of philosophy, pedagogics, cultural studies and sociology. Some issues of relation between culture and human, art culture are touched upon.
Key words: category, culture, human, artistic culture.

Актуальные проблемы гуманитарного образования и христианские ценности
в современном мире
О.А. Бердникова
В статье поставлена проблема взаимодействия образования и религии в сфере гуманитарных наук. Гуманитарное образование призвано формировать в современном человеке мировоззрение и систему ценностей на основе христианской аксиологической парадигмы. Нравственный императив христианства, содержащий вечные ценности и идеалы, разнообразно представлен в отечественной традиции гуманитарного знания. Современное гуманитарное образование может и должно определять духовно-нравственную доминанту человека как гарантию его личностного начала.
Ключевые слова: гуманитарное образование, христианские ценности, религия, наука, современное общество, отечественная духовная традиция, методология, проблема личности.

The actual problems of humanity education and Christian paradigm in the modern society
O.A. Berdnikova
The article is devoted to the problem of educational and religious coordination in the humanities. Liberal arts education appeals to develop in modern person the outlook and the system of valuables based on the Christian paradigm. The moral imperative of Christianity based on the constant valuables and ideas is widely presented in domestic tradition of humanity knowledge.
Liberal arts education can and must determine spiritual and moral dominant idea as the guarantee of the men‘s personality.
Key words: liberal arts education, the Christian valuables, religion, science, modern society, domestic spiritual tradition, methodology, personality problem.

Московский митрополит Платон и его роль в становлении духовного образования
в России

А.С. Глазева
В данной статье речь пойдет о выдающемся церковном деятеле второй половины XVIII – начала XIX столетия Московском митрополите Платоне (Левшине), годы жизни: 1737–1812. Митрополит Платон 37 лет возглавлял Московскую кафедру  – с 1775 по 1812 год. За эти годы он многое сделал для становления системы духовного образования в России. Платон реорганизовал Московскую Славяно-греко-латинскую академию, Троицкую семинарию, при нем были открыты Вифанская семинария и другие духовные училища.
Ключевые слова: Платон (Левшин), русская церковная история, синодальный период, духовное образование в России, Московская епархия.

Moscow archbishop Platon and his role in the development
of religious education in Russia
A.S. Glazeva
This article deals with an outstanding clergyman of the second half of the 18th century – the beginning of the 19th century, the archbishop of Moscow Platon (Levshin) (1737–1812). Archbishop Platon was occupying Moscow cathedra from 1775 till 1812. Within this period, he contributed a lot to the establishment of the system of religious education in Russia. Platon reorganized the Slavo-Greek-Latin Academy in Moscow, the Trinity Theological Seminary, during his reign Bethany Theological Seminary and other religious schools were opened.
Key words: Platon (Levshin), Russian Church History, synod period, religious education in Russia, Moscow eparchy.
Об опыте проведения на Орловщине летней студенческой школы
«Молодежь и Русская Православная Церковь»
В.И. Уварова
Статья рассказывает об опыте проведения летней студенческой школы в рамках проекта, ставшего одним из победителей в конкурсе «Православная инициатива–2012». Описаны наиболее интересные мероприятия и экскурсии по святым местам гг. Орла и Болхова, получившие отклик в душах участников. Читатель познакомится с отзывами участников Школы, представленными на сайте в Интеренете после ее завершения.
Ключевые слова:  летняя студенческая школа, Русская православная церковь, православие, студенты, социология.

About the experience of organizing of summer students school
«Youth and Russian Orthodox Church» in Oryol
V.I. Uvarova
The article tells about the experience of organizing of summer student’s school within the frame of the project that has become one of the winners in competition «the Orthodox initiative – 2012». The most interesting actions and excursions in sacred places of Oryol and Bolhov, that received the response in participants` souls, are described. The reader will get acquainted with responses of participants of the School, presented on a site on the Internet after its end.
Keywords: summer student’s school, Russian Orthodox Church, Orthodoxy, students, sociology.

Правый консерватизм в общественно-политической жизни России в условиях идеологического кризиса
Г.А. Ивакин
В статье рассматривается процесс возрождения право-консервативных движений в поздний советский период, а также ренессанс традиционалистских движений в новой России. Анализируется потенциал российского консерватизма в современных политических условиях, возможные пути его дальнейшей эволюции.
Ключевые слова: общество «Память», первый секретарь МГК КПСС Б.Н. Ельцин, В. Чивилихин, ЛДПР, КПРФ, Национал-большевистская партия Э. Лимонова (НБП)», «Русское Национальное Единство» А. Баркашова (РНЕ), «Единая Россия», «Справедливая Россия», «Родина».

 

©Образование и общество 2001-2015
Письмо WEB-мастеру