Образование и общество
Главная страница
Редакционный совет
Страница главного редактора
Ведущие рубрик
Библиотека
Подписаться на журнал
Информация для авторов
Служба образовательной информации
Кинозал
Пишите нам
Гостевая книга

№ 1 2014

Управление человеческими ресурсами государственной службы на основе компетентностного подхода к профессиональной деятельности персонала

В.В. Огнева, В.Ф. Ницевич

В статье актуализируется проблема управления человеческими ресурсами в системе государственной службы на основе компетентностного подхода. Рассматриваются инструментарий оценки компетентности госслужащих и меры, обеспечивающие управление «по результатам» на государственной службе.

Ключевые слова: управление человеческими ресурсами, компетентностный подход, государственная служба, результативность управления.

 

Management of human resources in the civil service based on competence approach to

the personnel professional activity

V.V. Ogneva, V.F. Nitsevich

The article actualizes the issue of human resources management in the system of civil service based on competence approach. It discusses the tools for assessment of the competence of civil servants and measures to ensure the management of «results» on the civil service.

Key words: human resource management, competence approach, civil service, management efficiency.

 

Взаимодействие институтов бизнеса и власти

Н.Г. Хвесюк

Взаимодействие государственных и экономических структур основывается на социальных отношениях в системе власть – бизнес – общество. Эффективность данного вида социальных отношений зависит от развития коммуникаций на основании диалога и обратных связей и позволяет сформировать оптимальные подходы к дальнейшему развитию социальных отношений в государстве, компаниях, корпорациях и обществе. Максимальный эффект достигается при использовании социально-психологических, нравственных, культурных механизмов в реализации необходимых изменений.

Ключевые слова: взаимодействие, государство, бизнес, народ, коммуникация, общество, социальные отношения, формы собственности, идентичность.

 

Interaction of business and government institutions

N.G. Khvesyuk

Interaction of the state and economic structures based on social relations in the system power - business – society is presented. The effectiveness of this type of social relations depends on the development of communications based on dialogue and feedback and allow to generate the optimal approach to further development of social relations in the state, companies, corporations and society. The maximum effect is achieved with the use of socio-psychological, moral, and cultural mechanisms to implement the necessary changes.

Key words: interaction, state, business, people, communication, society, social relations, ownership, identity.

 

К вопросу о специфике процесса обновления профессиональной деятельности педагога

Ю.В. Косолапова

Одной из основных проблем модернизации современного образования является обновление профессиональной деятельности педагога. Эта проблема может получить свое разрешение в системе повышения квалификации. В статье даётся определение понятия «обновление профессиональной деятельности педагога», посредством моделирования раскрывается специфика данного феномена, предлагается  теоретическое осмысление содержания процесса обновление профессиональной деятельности педагога, обосновываются его ключевые компоненты.

Ключевые слова: обновления профессиональной деятельности педагога, повышение квалификации педагога, динамическая модель, структура модели, компоненты модели.

 

Updating of professional educator’s work

Yu.V. Kosolapova

Updating of professional educator’s work is one of the basic problems of modernization of the modern education. This problem can obtain a permit in the advanced training. The article defines the concept of «updating of professional educator’s work», through simulation it shows the specifics of this phenomenon, it proposes theoretical understanding of the process of updating the content of professional educator’s work, justified its key components.

Key words: updating of professional educator’s work, educator’s advanced training, dynamic model, structure of the model, components of the model.

 

Основные направления учебно-методического обеспечения деятельности

магистрантов педагогического образования в вузе

С.С. Тихомирова

В статье разноаспектно представлены основные направления учебно-методического обеспечения деятельности магистрантов педагогического образования в вузе, в частности: нормативно-содержательное; профессионально-личностное; ценностно-смысловое; когнитивно-развивающее; программно-вариативное; консультационно-корректирующее; диагностическо-аналитическое; рефлексивно-результативное. Дана их краткая характеристика.

Ключевые слова: учебно-методическое обеспечение, основные направления, магистрант, педагогическое образование в вузе.

 

Main directions of training and methodological support of the graduate teacher education at the university

S.S. Tikhomirova

The article presents the main trends of training and methodological support of activities of the graduate teacher education at the university in different aspects, including regulatory informative, professional-personal, value and meaning, cognitive-developmental, and software varieties; consulting corrective, diagnostic and analytical, reflexive efficient. Given their brief description.

Key words: training and methodological support, the basic directions, graduate, teacher education at the university.

 

Исходные положения моделирования модульных систем

И.В. Лобашев , В.Д. Лобашев

Информационное насыщение и методическое обеспечение учебного модуля подчинены чётко оговоренным правилам и требованиям конструирования открытых систем. Педагогические задачи в модульном обучении наиболее успешно решаются при использовании системного подхода. Выдвигаемые цели и задачи моделирования создаваемых блоков, маршрутов, методик достигаются при выполнении требований технологичности динамического проектирования.

Ключевые слова: учебный модуль, дидактический материал, моделирование, образовательный маршрут, концепт.

 

Basic provisions of module systems modeling

I.V. Lobashev, V.D. Lobashev

Information saturation and methodological support of educational module follow clearly stipulated rules and requirements of establishment of open systems. Pedagogical tasks in module teaching are successfully performed using systematic approach. Goals and purposes of modeling blocks, routs and methods are achieved if requirements of technological aspects of dynamic engineering are met.

     Key words: study module, didactic material, modeling, educational route, concept

 

Особенности организационного контекста модели управления

 самостоятельной работой студентов

Т.А. Солостина

Для определения модели управления самостоятельной работой студентов в системе обеспечения качества образования в вузе в данной статье  предлагается характеристика основных компонентов, составляющих  внутреннюю среду организации (или ее организационный контекст).  

Ключевые слова: компоненты организационного контекста, субъекты деятельности, система целей, виды деятельности и формы их организации, принципы организации деятельности, средства достижения целей, контроль результатов деятельности.

 

Features of organizational context of model management of independent work of students

T.A. Solostina

Developing a management model of independent work of students in the system of ensuring of the quality of education in high school, in this paper we propose a characterization of the basic components that make up the inner atmosphere of the organization (or organizational context).

Key words : components of the organizational context, subjects of activity, system of objectives, kinds of activities and forms of  their organization, principles of organization of the activities, means of achieving goals, monitoring of the activity results.

 

Инновационные технологии в повышении качества контроля и оценки

 самостоятельной работы студентов вуза

В.А. Лобызенкова

В статье рассматриваются проблемы организации и повышения эффективности внеаудиторной самостоятельной работы студентов, ее контроля и оценки. Представлен анализ рейтинговой системы контроля знаний, даются рекомендации по его совершенствованию.

Ключевые слова: внеаудиторная самостоятельная работа студентов, рейтинговый контроль.

 

Innovative technologies in improving the quality of monitoring and evaluation

of independent work of students

 V.A. Lobuzenkova

The article discusses problems of organization and increasing the efficiency of out-of-classroom independent work of students, its monitoring and evaluation. It gives the analysis of the rating system of knowledge control, recommendations for its improvement.

Key words: extracurricular independent work of students, the rating control.

 

Педагогическое сопровождение учебно-исследовательской деятельности

учащихся методом процессфолио

И.В. Клещева

В современных условиях учебно-исследовательская деятельность учащихся является приоритетным, социально значимым видом деятельности, позволяет реализовать в школьной практике различные направления модернизации образования. Все это требует от педагогов поиска эффективных средств ее организации. В данной статье описывается целесообразность сопровождения учебно-исследовательской деятельности  учащихся методом процессфолио. Раскрываются структура и содержание процессфолио учебного исследования, методика его использования в образовательном процессе.

Ключевые слова: учебно-исследовательская деятельность, исследовательская компетентность, портфолио, процессфолио.

Pedagogical support of teaching and research activities of students by protsessfolio

I.V. Kleshcheva

In modern conditions of teaching the research activities of students is a priority, socially significant activity that allows you to implement in school practice various directions of modernization of education. All of this requires teachers to find effective means of its organization. This article describes the appropriateness of support of teaching and research activities of students by processfolio. The articles reveals the structure and content of educational procsessfolio research methodology of its use in the educational process.

Key  words: Educational and research activities, research competence, portfolio, process-folio

 

Формирование профориентационно значимой компетентности
у учащихся средних классов

А. Л. Файзрахманова

В данной статье рассматриваются вопросы формирования профориентационно значимой компетентности у учащихся средних классов, предлагаются структура данной компетентности и этапы ее формирования. Результативность формирования профориентационно значимой компетентности обеспечивает планомерная, своевременная и методически грамотно организованная профориентационная работа.

Ключевые слова: профориентационно значимая компетентность, профессиональное самоопределение, готовность к профессиональному самоопределению, социализация.

 

Formation of meaningful career-oriented competence in middle school students

A.L. Faizrakhmanova

In this article questions of formation of professional oriented significant competence at middle school pupils are considered, the structure of this competence and stages of its formation are offered. Productivity of formation of professional oriented significant competence is provided by the systematic, timely and methodically competently organized professional orientation work.

Key words: professional oriented significant competence, professional self-determination, readiness to the professional self-determination, socialization.

 

Особенности развития лингвострановедческой компетенции при обучении иностранным языкам.

Механизм билингвизма

О.В. Легостаева

Данная статья освещает лингвистические особенности развития лингвострановедческой компетенции, рассматривает вопрос о продуманном отборе лингвострановедческого материала. В статье также поднимается проблема толкования термина «реалия» и обосновывается необходимость знания лексики с национально-культурным компонентом.

Ключевые слова: лингвострановедческая компетенция, лингвострановедческий материал, безэквивалентная лексика, реалии, лексика с национально-культурным компонентом.

 

Features of cultural competence development in teaching foreign languages. Mechanism of bilingualism

O.V. Legostaeva

The article covers linguistic peculiarities of linguistic-cultural competence development, deals with the question of a thoughtful linguistic-cultural material selection. It also raises the problem of interpretation of the term “realia” and proves the knowledge necessity of lexics with national cultural component.

Key words: linguistic-cultural competence, linguistic-cultural material, culture-specific vocabulary, realias, lexics with national cultural component.

 

Моделирование процесса формирования графической компетенции курсантов

военного технического вуза

М.А. Скрипкина

В статье рассматриваются вопросы создания новых дидактических моделей обучения, направленных на формирование компетенций, являющиеся главной целевой установкой в реализации компетентностного подхода. Раскрывается модель формирования графической компетенции курсанта на основе анализа профессиональной деятельности выпускника военного технического вуза в соответствии с требованиями федерального государственного стандарта высшего профессионального образования. Обосновываются педагогические условия, способствующие формированию графической компетенции курсантов военного вуза. Раскрывается технологическая структура профессионально ориентированной технологии обучения инженерной графике в военном вузе, направленной на формирование графической компетенции курсантов в рамках изучения ими дисциплины «Инженерная графика». На основе целей и задач, встающих перед будущим военным специалистом в процессе графической подготовки, выявляются и раскрываются критерии и показатели формирования графической компетенции курсантов.

Ключевые слова: компетентностный подход, модель обучения, инженерная графика, графическая компетенция, педагогические условия, критерии формирования графической компетенции.

 

Simulation of the process of forming military technical college cadets’ graphic competence

M.A. Skripkina

The article describes the issues of creating new didactic learning models to develop competences considered to be the essential goals of the competence approach implementation. The model of forming military technical college cadets’ graphic competence is revealed through the analysis of the military technical college graduate’s professional activity according to the Federal National Educational Standard of Higher Professional Education requirements. The pedagogical conditions fostering the development of cadets’ graphic competence in the military institute of higher education are discussed. The technological structure of the is professional- oriented technology of training engineering the graphics in the military high school, the graphic competence of cadets directed on formation within the limits of studying by them disciplines «Engineering the graphics» reveals. The criteria and indices of forming military technical college cadets’ graphic competence are revealed and developed on the basis of aims and tasks facing future military specialists during graphic training.

Key words: competence-based approach, learning model, engineering graphics, graphic competence, graphic competence, pedagogical conditions, criteria of forming military technical college cadets’ graphic competence.

 

Модель формирования физической культуры у дошкольников в системе ДОУ

А.Н. Доева

В статье отражены подходы к разработке модели формирования физической культуры у дошкольников в условиях учреждения дополнительного образования (ДОУ).

Ключевые слова: дошкольники, физическая культура, модель, дополнительное образование.

 

Model of the formation of physical culture in preschoolers in the DOW system

A.N. Doeva

The article reflects approaches to the development of models for the formation of physical education in preschool children in the conditions of institutions of additional education (DOW). 

    Key words: preschoolers, physical culture, model, additional education.

 

Факторы, влияющие на профессиональную адаптацию молодых специалистов-педагогов

в условиях профессионального колледжа

И.А. Онофрийчук

В статье конкретизируется понятие «профессиональная адаптация» применительно к условиям профессионального колледжа, определяются категории молодых специалистов, приступивших к профессиональной деятельности в среднем специальном учебном заведении  в зависимости от специфики их образования, опыта работы и возрастных особенностей. Выделяются восемь категорий молодых преподавателей, которые по типу образования разделены на три группы. В каждой группе идет разделение на подгруппы в соответствии с опытом педагогической и профессиональной деятельности. Рассматриваются основные факторы, препятствующие адаптации молодых преподавателей к профессиональной деятельности в ссузе.  Выделяются ключевые компетенции, необходимые для преодоления дезадаптивных факторов.

Ключевые слова: профессиональная адаптация, ссуз, молодые специалисты, компетенции, факторы дезадаптации.

 

Factors affecting the professional adaptation of young professionals and educators

in the professional college

I.A. Onofriichuk

In the article the concept «professional adaptation» in relation to conditions of professional college is concretized. Categories of the young specialists who have started their professional activity in average special educational institution are defined depending on specifics of their education, work experience and age peculiarities.

There are eight categories of young teachers that can be divided into three groups according to their education. Each group is divided into subgroups according to their pedagogical and professional experience.

The article is about main barriers that young teachers meet in their professional activity in average special educational institution. There also shown the key competences necessary for overcoming of disadaptive factors.

Key words: professional adaptation, average special educational institution, young specialists, competences, disadaptive factors.

 

Профессионально-личностное самоопределение студента в условиях

современного социального заказа: сущность, проблемы и перспективы

О.Ю. Малахова

В статье рассматриваются  психолого-педагогический феномен самоопределения, его содержание, структура и виды; анализируются педагогические идеи профессионально-личностного самоопределения студента вуза, с раскрытием целей, уровней и показателей данного процесса. Освещаются вопросы активности личности, мотивации субъектов образования при выборе жизненного пути. Акцентируется внимание на формировании профессионализма будущего специалиста в условиях современного социального заказа.

Ключевые слова: профессиональное самоопределение, личностное самоопределение, социальный заказ, социальное партнерство, профессионализация,  активность.

 

Vocational and personal self-determination of the student in the modern social order:

nature, problems and prospects

O.Yu. Malakhova

The article considers the psychological-pedagogical phenomenon of self-determination, its content, structure and types; an analysis of the pedagogical ideas of professional and personal self-determination of a student, with the opening of the goals, levels and indicators of this process is given. It covers the issues of activity of a personality, motivation of the subjects of education when choosing a life path. The focus is on the formation of the professionalism of the future specialist in the modern social order.

Key words: professional self-determination, personal self-determination, social order, social partnership, professionalism and activity.

 

Стадии развития социально-культурной рефлексии

Е.А. Топольская

В статье рассматриваются стадии развития социально-культурной рефлексии. Автор статьи рассматривает эмпатию как одно из важнейших профессионально значимых качеств специалиста в сфере культуры и искусства, т.к. она позволяет глубже и тоньше строить общение с людьми. Включая эмпатию в число возможных коррелятов социально-культурной рефлексии, автор полагает, что она обогащает рациональность и объективность рефлексивного анализа глубиной эмоционального инсайта в понимании других людей, партнеров по созданию творческого продукта.

Ключевые слова: стадия развития, социально-культурная рефлексия

 

Stages of development of socio-cultural reflection

Ye.A. Topolskaya

The article deals with the stages of development of socio-cultural reflection. The author considers empathy as one of the most professionally significant qualities of the expert in the field of culture and art, as it allows a deeper and thinner build contacts with people. Including empathy in the number of possible correlates of socio- cultural reflection, the author believes that it enriches the rationality and objectivity of reflective analysis of emotional depth insight in understanding other people’s partners to create a creative product.

Key words: stage of development, socio-cultural reflection

 

Содержание готовности к профессиональному саморазвитию будущих педагогов:

обоснование структурной модели

М.В. Соколов

Статья посвящена рассмотрению вопросов формирования готовности к профессиональному саморазвитию у будущих педагогов. Дается определение профессионального саморазвития, рассмотрены исторические этапы генезиса понятия саморазвитие в науке. Описывается структурная модель готовности к саморазвитию через определение компонентов и показателей исследуемого феномена. Готовность к саморазвитию рассмотрена в психологическом и педагогическом аспектах.

Ключевые слова: Саморазвитие, профессиональное саморазвитие, готовность к саморазвитию, компоненты готовности к саморазвитию, показатели готовности к саморазвитию, профессиональная деятельность.

 

Contents of readiness for professional self-development of future teachers:

a structural model of justification

M.V. Sokolov

The article is dedicated to questions of professional self-development forming. The definition of professional self-development, historical stages of the self-development term genesis is given. The model of the readiness to self-development through defining the components and indexes of the phenomena is described. The readiness to self-development is described in psychological and pedagogical aspects.

Key  words:  self-development, professional self-development, readiness to self-development, components of self-development, indexes of self-development, professional activity.

 

Возможности САПР и их использование при обучении студентов  инженерной графике

О.И. Филатова

Статья посвящена проблемам обучения инженерной графике студентов технических вузов. Рассмотрены возможности современных систем автоматизированного проектирования, произведен анализ программ обучения. Выявлены проблемы в использовании  таких возможностей САПР, как графические базы данных и автоматизированные расчеты. Предложено использование метода проектов для создания учебных графических баз.

Ключевые слова: инженерная графика, обучение студентов, системы автоматизированного проектирования, графические базы данных, 3D-моделирование.

 

CAD capabilities and their use in teaching students of engineering graphics

O.I. Filatova

The article is about the problems of teaching students engineering graphics in technical universities. The possibilities of modern computer-aided design, analysis of training programmes are considered. Problems in the use of such facilities as CAD graphic database and automated calculations are identified. The use of the project method for creation of the educational graphic databases is proposed.

Key words: engineering graphics, student learning, computer-aided design, graphic database, 3D modeling.

 

Наукообразное варево Юлии Латыниной

Я.С. Турбовской

В своей статье автор включается в спор с ведущей авторской передачи «Код доступа» на радиостанции «Эхо Москвы» Юлией Латыниной, которой был высказан ряд суждений, связанных с воспитанием, способных оказать разрушительно-негативное влияние на общественное сознание.

В связи с этим Я.С. Турбовской напоминает, что исторически значимое слово в образовании – за педагогом, его профессионализмом, лично осознаваемой ответственностью за самый основной в жизни каждого человека период – детство, ибо из него произрастает все, что связано с отношением каждого человека к другим людям, значимым для общества ценностям, к себе самому и к жизни как таковой. И именно детство – счастливо предоставляемая социуму возможность воспитать личность, способную не только отстаивать исторически созданные культурой разных народов и наукой духовно-нравственные ценности, но и строить на этой основе достойное человека и человечества будущее.

Ключевые слова: Юлия Латынина, образование, детство, роль учителя, педагогический опыт, духовно-нравственные ценности.

Science-like brew of Yulia Latynina

 Ya.S. Turbovskoy

In his article the author begins an argument with the leading authoring program « Access Code « on the radio station « Echo of Moscow» Yulia Latynina, which made a number of judgments relating to the upbringing that could have a devastating, negative impact on the public consciousness.

In this regard, Ya.S. Turbovskoy recalls that historically significant word in education – teacher for his professionalism, personally perceived responsibility for the most basic in every human life period – childhood, for it grows out of everything related to the ratio of each person to other people, important for society values, to himself and to life itself. And that childhood is a happily provided opportunity for the society to educate a personality, to be able not only to defend historically created culture of different peoples and science of spiritual and moral values, but also to build on this basis the future worthy of human dignity and humanity.

Keywords: Yulia Latynina, education, childhood, the role of teachers, teaching experience, spiritual and moral values.

 

Молодежный возраст как ключевой этап формирования правовой культуры личности

З.Н. Каландаришвили, Е.Ю. Элькин

Молодежный возраст, несомненно, является одним из важнейших периодов в формировании личности. Авторы данной статьи, исследующие проблемы правовой культуры личности, стремятся изучить специфику данного периода, понять, как особенности онтогенеза личности на данном этапе сказываются на формировании правовой культуры.

Ключевые слова: молодежь, правовая культура, социализация, возрастные рамки, онтогенез личности, субкультуры, пути развития.

 

Youth age as a key stage in the formation of legal culture of personality

Z.N. Kalandarishvili, Ye.Yu. Elkin

Youth is undoubtedly one of the most important periods in the formation of personality. Authors of this article, studying the problems of the personal legal culture, are keen to explore the specifics of this period, to understand how the features of ontogenesis of personality at this stage affect the formation of the legal culture.

Keywords: youth, legal culture, socialization, age limits, ontogenesis of personality, subcultures, paths of development.

 

Модернизация системы образования и институциональные проблемы

преподавания экономики в технических вузах

И.В. Дегтярева, Т.Н. Яковлева

В статье поднимается проблема несовпадения интересов субъектов образовательного процесса (обучаемого индивида, образовательного учреждения, бизнес-сообщества, государства) в России, затрудняющая обеспечение его высокого качества.Подвергаются анализу предпосылки и факторы, определяющие отрицательное влияние на образовательный процесс. Уделяется внимание процессу модернизации высшего профессионального образования (ВПО) и ФГОС 3-го поколения в России, последствиям их внедрения и трудностям на пути обеспечения качества образования. Обосновывается тезис о вступлении в противоречие процесса реформирования ВПО с целями и задачами модернизации образования. Предлагаются меры, направленные на гармонизацию интересов субъектов образовательного процесса.

Ключевые слова: качество образовательного процесса, модернизация системы ВПО, Федеральные государственные образовательные стандарты 3-го поколения, компетентностный подход, балльно-рейтинговая система оценки знаний, методическое обеспечение образовательногопроцесса.

 

Modernization of the education system and institutional problems

of teaching economics in technical colleges

I.V. Degtyareva, T.N. Yakovleva

The article raises the problem of conflicts of interest of educational process (learner’s individual educational institutions, the business community, state) in Russia, which makes it difficult to ensure its high quality. Preconditions and factors determining the negative impact on the educational process are analyzed.Modernization of higher professional education and 3rd generation Federal state educational standards in Russia, consequences of their implementation and challenges of education quality assurance are addressed.  A thesis on contradiction between higher professional education improvement and purposes and problems of education modernization is validated. Strategies for harmonization of education process subjects’ interests.

Key words: educational process quality, higher professional education modernization, 3rd generation Federal state educational standards, expertise-oriented approach, scores-and-rating system for knowledge assessment, education process methodical support.

 

Анализ программы «5 в 100» в контексте конкурентоспособности ведущих университетов

В.П. Корф

Статья посвящена анализу конкурентоспособности ведущих российских университетов. 7 мая 2012 года Президентом Российской Федерации был издан Указ № 599 «О мерах по реализации государственной политики в области образования и науки», в соответствии с которым Правительству Российской Федерации необходимо разработать и утвердить ряд мер в целях дальнейшего совершенствования государственной политики в области образования и подготовки квалифицированных специалистов с учетом требований инновационной экономики, в частности плана мероприятий по развитию ведущих университетов, предусматривающих повышение их конкурентоспособности среди ведущих мировых вузов. Представлены рекомендации относительно формирования качественных критериев конкурентоспособности отечественной системы высшего профессионального образования.

Ключевые слова: рейтинг, высшее образование, эффективность, конкурентоспособность университетов, финансирование образования.

The analysis of the «5 100» in the context of competitiveness of the leading universities

V.P. Korf

This article analyzes the competitiveness of leading Russian universities. May 7, 2012 President of the Russian Federation issued a decree N599 which obliges the Government of the Russian Federation develop and adopt a series of measures to improve further the state policy in the field of education and training of qualified professionals to meet the requirements of the innovation economy, in particular, the development and adoption of an action plan for the development of leading universities, providing their competitiveness among the world’s leading universities.

Key words: educational service, globalization of higher education, rating, higher education, efficiency, competitiveness of universities.

 

Подготовка научно-педагогических кадров историков в вузах Нижнего Поволжья в 1950–1960-е гг.

А.В. Хорошенкова

В статье анализируются тенденции и противоречия подготовки профессиональных кадров историков для отечественной школы в 1950–1960-е гг. Рассмотрены деятельность государственных органов по руководству высшей школой, содержание и организация учебного процесса на исторических факультетах в вузах Нижнего Поволжья.

Ключевые слова:высшие учебные заведения,историческое образование, профессорско-преподавательские кадры.

 

Preparation of the teaching staff of historians  in universities in the Lower Volga region in 1950–1960-ies

A.V. Khoroshenkova

This article analyzes the tendencies and contradictions of professional training for the national school of historians in 1950–1960-ies. Examined the activities of state bodies to guide higher education, the content and organization of the educational process in the history departments at universities Lower Volga.     

Key words: higher educational establishments, historical education, professor and teaching staff.

 

Человек и культура: о значимости восприятия культуры как антропологического феномена

О.В. Шалаева

В своей статье автор отмечает, что образование человека происходит в культуре, и важно, чтобы человек видел культуру как антропологический феномен, среду своего обитания, в которой происходит его рост и развитие. Исторически накопленный социальный опыт аккумулируется в мировоззренческих универсалиях, категориях, в системе которых человек определенной культуры оценивает, осмысливает и переживает мир, сводит в целостность все явления действительности, попадающие в сферу его опыта.

Ключевые слова:  культура, сущность человека, текст.

 

Man and culture: about the significance of culture perception as human phenomenon

O.V. Shalaeva

In his article, the author notes that education takes place in human culture, and it is important that people see culture as an anthropological phenomenon, their environment, in which the growth and development takes place.

Historically gained social experience is accumulated in the worldview universal categories in the system that evaluates a person of a certain culture, interprets and lives through the world, brings integrity in all aspects of reality, falling within the scope of his experience.

Key words: culture, the essence of human, text.

 

Концептуальное обоснование педагогической модели формирования

художественной культуры студенческой молодежи

Е.В. Чистюхина

В рамках организации досуговой деятельности в вузе процесс формирования художественной культуры молодежи оформляется как серьезная проблема, решение которой приобретает особую значимость.

В данной статье автор определяет концептуальные основы и механизмы организации досуговой деятельности студенческой молодежи в сфере высшего образования. На основе предложенной концепции разработана структурно-функциональная модель формирования художественной культуры молодежи в условиях деятельности студенческого досугового центра вуза.

Ключевые слова: концепция, модель, художественная культура личности, досуговый центр, художественно-творческая деятельность, молодежь.

 

Conceptual underpinnings of pedagogical model for the formation of artistic culture of students

E.V. Chistyuhinа

Within the organization of leisure activities in the formation of high school youth artistic culture is made as a serious problem, the solution of which is of particular importance. In this article the author defines the conceptual framework and mechanisms of the organization of leisure activities of students in higher education. Based on the proposed concept the structural-functional model of forming the artistic culture of youth in the activities of the university student recreation center is worked out.

Key words: concept, model, artistic personality culture, leisure center, artistic and creative activities, youth.

 

Философские аспекты деятельности выставочно-экспозиционных ансамблей

Н.О. Кабурнеева

В статье рассматриваются философские аспекты деятельности выставочно-экспозиционных ансамблей как торжество человеческого духа над происходящим, над проблемами социального бытия, основанного на внутреннем противодействии человека внешним обстоятельствам. В связи с этим в современных условиях рассматривается значение человеческого восприятия духовности в конкретном пространстве-времени.

Ключевые слова: философские аспекты, деятельность, выставочно-экспозиционные ансамбли.

Philosophical aspects of the exhibition and exposition ensembles

       N.O. Kaburneeva

The article discusses the philosophical aspects of the exhibition and exposition ensembles as the triumph of the human spirit over the superior, on the problems of his social life, based on the internal human countering external circumstances are presented in the article. In this regard, in the present conditions the importance of human perception of spirituality in a particular space-time is considered.

Key words: philosophical aspects, activities, exhibition and exposition ensembles

 

Ситуации речевого поведения как показатель национально-культурной специфики этноса

М.Г. Иванова

В основе речевого поведения участников любого коммуникативного акта лежат речевые стратегии, которые могут быть нацелены как на гармонию, так и на конфликт. В статье рассматривается в сравнительном аспекте ситуация комплимента как составная часть коммуникативного поведения русского и китайского народов. Речевой этикет, являясь важнейшей единицей культуры и одним из объектов лингвокультурологии, представляет собой отражение национального самосознания и языковой культуры конкретного народа, зависит от той этнокультурной среды, в которой происходит общение. С расширением межкультурной коммуникации растет потребность учитывать национально-культурную специфику речевого поведения при обучении русскому языку китайских учащихся, что позволит избежать интерференции – переноса речевого опыта, усвоенного в рамках родного языка, на изучаемый язык и, как следствие , конфликтов в ситуациях речевого общения.

Ключевые слова: ситуации речевого поведения, коммуникативный акт, речевые тактики, феномен комплимента, русский речевой этикет, китайская коммуникативная культура, этнокультурная среда, межкультурная коммуникация.

 

Situations of speech behaviour as the parameter of the national-cultural specific character of ethnos

M.G. Ivanova

In a basis of speech behaviour of participants of any communicative certificate speech strategy, which can be aimed, both at harmony and on the conflict lay. In article, the situation of a compliment as a component of communicative behaviour of Russian and Chinese people is considered in comparative aspect. The speech etiquette, being the major unit of culture and one of objects Linguistics represents reflection of national consciousness and language culture of specific people, depends on that ethno cultural environment in which there is a dialogue. With expansion of the intercultural communications, the demand grows to consider a national-cultural specific character of speech behaviour at training to Russian of the Chinese pupils that will allow avoiding interference – carry of the speech experience acquired within the limits of the native language on studied language and as consequence – conflicts in situations of speech dialogue.

Key words: situations of speech behaviour, the communicative certificate, speech tactics, a phenomenon of a compliment, Russian speech etiquette, the Chinese communicative culture, the ethno cultural environment, the intercultural communications.

 

Учебно-исследовательская деятельность в школьных музеях

как основа формирования исторических знаний

Л.К. Козлова

В статье рассматривается потенциал учебно-исследовательской деятельности молодежи в образовательном пространстве школьного музея. Дан анализ специфики музея образовательного учреждения как института историко-патриотического воспитания, способствующего преобразованию приобретенных в процессе работы в школьном музее учащимися исторических знаний в патриотические убеждения, формы и принципы гражданского воспитания.

Ключевые слова: учебно-исследовательская деятельность, школьный музей, исторические знания, патриотическое воспитание.

 

Educational and research activities in the school museums  as a basis of historical knowledge

L.K. Kozlova

The article examines the potential of educational and research activities of young people in the educational space of the school museum. An analysis of the specificity of the museum as an educational institution Institute of History and patriotic education, promoting the transformation of acquired in-process work in the school museum historical knowledge in patriotic beliefs, forms and principles of civic education is developed in students.

Key words: teaching and research activities, the school museum, historical knowledge, patriotic education

 

Роль и место православия и религиозных практик в жизни провинциальной молодежи

(на примере Орловской области)

В.И. Уварова, М.А. Федосеева

Статья посвящена оценке уровня религиозности молодежи, ее отношению к Русской Православной Церкви, религиозным обрядам и нормам, знанию православной культуры. Анализируется влияние веры на толерантное отношение к представителям других конфессий и к своему будущему.

Ключевые слова: православная культура, вера, Русская Православная Церковь, обряды и нормы, молодежь, толерантность.

 

The role and place of orthodoxy and religious practices in the life of provincial youth

(on the example of Orel region)

V.I. Uvarova, M.A. Fedoseeva

The article is devoted to the estimation of a level of religiousness of youth, its attitude to Russian Orthodox Church, religious practices and norms, knowledge of orthodox culture. An influence of belief on the tolerant attitude to representatives of other faiths and to their own future is analyzed.

Key words: orthodox culture, belief, Russian Orthodox Church, ceremonies and norms, youth, tolerance.

 

 

 

©Образование и общество 2001-2015
Письмо WEB-мастеру